Piloti vrtulníků v areálu Fakultní nemocnice Ostrava mohou vzlétat a přistávat na nově upraveném hlavním heliportu. Plocha je mimo jiné doplněna technologií pro noční provoz a může fungovat plně v souladu s evropskými předpisy v režimu 24/7 (24 hodin sedm dní v týdnu, pozn. red.). Před rekonstrukcí měl heliport pouze certifikaci pro denní provoz. Noční přistání tak mělo charakter přistání do terénu a bylo zcela na rozhodnutí pilota,“ uvedla Petlachová.
DÁLE ČTĚTE: Kvetoucí Ostrava: Město bude lidem vyplácet dotaci na výsadbu květin před bytovými domy
Vrtulníky v nemocnici přistávaly podle ní v noci i před modernizací, ale heliport nebyl pro taková přistání oficiálně certifikovaný. Nyní už je ale přistávací plocha mimo jiné doplněna technologií pro noční provoz. „Pro přistání v noci slouží i další světelné zabezpečovací zařízení, osvětlený ukazatel větru, zábleskový maják pro heliport na lůžkovém bloku a další noční překážkové značení. Technologii lze ovládat z areálu nemocnice nebo pomocí palubní vysílačky z vrtulníku,“ uvedla mluvčí.
Během rekonstrukce musel být hlavní heliport uzavřen a nemocnice používala záložní přistávací plochu, která se nachází v blízkosti Pavilonu X, kde je umístěno psychiatrické oddělení. Pacienti museli být po přistání vrtulníku přeloženi do sanitky Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje, která je pak převezla na Urgentní příjem FNO.
Zdravotnické zařízení využívalo záložní heliport šest týdnů. Za tu dobu na něm vrtulník přistál padesátkrát, z toho ve 26 případech ve dne a ve 24 v noci. Podle vedoucího Odboru vnitřní bezpečnosti a krizového řízení Daniela Naiverta byla přeprava pacientů náročná. Pracovníci Integrovaného dispečinku FNO totiž museli záchranářům zajistit volný průjezd areálem. „Zdravotnická záchranná služba se zkrátka nesměla zastavit,“ uvedl Naivert.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zkontrolujte znaménka, nabádají po létě odborníci. Připomněli prevenci i na co si dát pozor